Please disable your adblock and script blockers to view this page

sâmbătă, 14 ianuarie 2017

Ce să aleg, cutie manuală sau automată? Care e mai fiabilă?



La noi în ţară, statisticile ne arată faptul că o maşină din zece este dotată cu cutie automată. Parcul auto din România este format în general din maşini second hand.

În general cutiile manuale sunt destinate şoferilor care au experienţă, care simt maşina şi ştiu să adapteze treapta de viteză în funcţie de viteza de deplasare pentru economisirea carburantului. Când motorul hurie şi ajunge la o turaţie mare trebuie să schimbăm viteza pentru a eficientiza consumul. Folosirea unei trepte mai mari de viteză reduce consumul şi implicit emisiile. Orice autovehicul funcţionează după principiul acesta, fie că vorbim dec autoturisme din gama low cost, sau premium şi luxury. Însă în cazul maşinilor luxury, cutiile de viteze manuale sunt inexistente pe acest segment. Este de la sine înţeles că o maşină de lux dispune de o cutie automată.

În România, cei care preferă achiziţionarea unui autoturism cu cutie manuală sunt mai mulţi comparativ cu cei care vor o automată.
Dacă ar fi să mă întrebaţi pe mine. Eu nu văd rostul unei maşini cu cutie manuală, mai mult îţi bagă beţe în roate. În loc să fi concentrat la drum să ai ambele mâini pe volan şi control total trebuie mereu să retrogradezi într-o treaptă de viteză inferioare înainte de viraj.
La noi în ţară încă este la modă cutia manuală, mulţi care doresc cumpărarea unei maşini noi se orientează la o maşină care are cutie manuală. De ce? Din raţiunea banilor bineînţeles, şi nu neapărat a consumului. Preţul reviziilor şi al ITP-ului este unul ceva mai mare pentru o maşină cu cutie automată. Acesta ar fi principalul dezavantaj major. Ştim cu toţii că în trecut cutiile de viteze automate aveau un consum mult mai mare faţă de cele manuale. De ce? Acest lucru se datora transmisiilor grele care erau puse pe acele maşini. Un autoturism avea o caroserie mai grea cu zeci de kg. Însă în prezent situaţia stă cu totul altfel, cutiile sunt foarte bine optimizate. Producătorii auto proiectează maşini mai uşoare, cu un şasiu mai uşor. O maşină mai grea va avea un consum mare faţă de una uşoară. De asemenea aerodinamica maşinii, sau mai bine spus coeficientul aerodinamic joacă un rol extrem de important. Cu cât un autoturism are un coeficient aerodinamic mare cu atât consumul este mic.
Cutia automată are foarte multe avantaje, cum ar fi confortul la condus şi comoditate. Ai două mâini pe volan nu vei mai fi nevoit să pui mâna dreaptă pe schimbător pentru a schimba treptele de viteză. Doar două pedale frână şi acceleraţie. Un picior va sta liniştit cel stâng. În general persoanele care nu se uită la bani şi la consum nu au nici o problemă la alegerea unei maşini cu cutie automată. Consumul este mai mare deoarece cutia schimbă singură treapta de viteză la o anumită turaţie a motorului. Aceste cutii sunt învechite şi se vor demoda. Nu le vedem  rostul acum în 2017. Cred că producătorii vor înţelege aceste aspecte şi vor lansa în viitor maşini numai cu cutii automate forţându-te volens-nolens să le cumpărăm.

Odată cu evoluţia tehnologică, cutiile de viteze automată au devenit mult mai fiabile şi durabile în acelaşi timp. Dacă înainte plana asupra acestora suspiciunea că se strică rapid, în ziua de azi cutiile noi de viteză sunt foarte bine fabricate. Producători de maşini ca BMW, Audi, Mercedes ş.a, dar şi cei din zona de volum, precum, Volkswagen, Opel, Ford etc. produc autoturisme cu cutii automate bine închegate despre care se aud numai laude din rândul celor care le deţin.
Dacă ne referim la dezavantajele cutiei de viteze automate putem enunţa următoarele: preţul în zilele de azi pentru un autoturism cu cutie automată este într-adevăr mai mare faţă de o manuală. Însă merită achiziţionată o astfel de maşină din toate punctele de vedere. Ştiu că mulţi vor fi împotriva acestor afirmaţii, dar trebuie să se gândească şi să reflecteze că evoluăm, confortul la volan trebuie să fie sporit şi ă avem o experienţă mult mai bună.
Ca şi performanţe acestea sunt la fel de bune, poate chiar mai bune faţă de o cutie manuală.
Trăgând linie, tot cutiile automate sunt mai eficiente şi îţi dau un alt feeling. Ai parte de comoditate. Pentru un începător sunt ,,mană cerească". Nu există riscul să ţi se oprească motorul ca în cazul cutiilor manuale cre au ambreiaj.
E adevărat încă preţul face diferenţa între acestea, dar nu o diferenţă substanţială. Producătorii auto se vor adapta nevilor noastre şi cu siguranţă preţul se va reduce şi mai mult cu trecerea timpului.

Nu uitați să dați un like și un share!
Vă aştept pe rubrica de comentarii!

11 comentarii:

  1. conduc manuala, dar ma gandesc serios la automata

    RăspundețiȘtergere
  2. Vai, vai, vai! Nu ma pricep deloc la masini, insa soferita din mine ar alege un autoturism care sa aiba cutie automata. Hi hi

    RăspundețiȘtergere
  3. Prefer cea manuala, daca ar fi sa fac un exercitiu de imaginatie mi-as dori o masina care sa se conduca singura.

    RăspundețiȘtergere
  4. Oricum cine face şcoala de şoferi pe automată va trebui să conducă numai automate, altfel e ilegal dacă va conduce o maşină cu cutie manuală

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu ma pricep deloc la mașini , dar știu că noi avem tot cutie automata

    RăspundețiȘtergere
  6. Da, în principiu e mult mai confortabilă o maşină cu cutie automată, te ajută mult.

    RăspundețiȘtergere
  7. Eu as prefera cutie automata, cred ca m-ar ajuta mult!

    RăspundețiȘtergere
  8. Sincera sa fiu nu ma pricep deloc la masini, cred ca acest articol ar trebui sa-l citeasca sotul meu.

    RăspundețiȘtergere
  9. cu plusuri si minusuri, eu am ales clar cutia manuala. sincer, cutia automata mi se pare cam fita si cred ca un sofer trebuie sa inceapa cu cutie manuala, sa aiba habar cum se baga in viteze si sa invete sa asculte motorul. asa isi va da seama si mai incolo daca se aude ciudat sau merge aiurea

    RăspundețiȘtergere